Ayvalık Uluslararası Film Festivali’nde İlk Gün: Prömiyerler, Söyleşiler ve Yapay Zekâ Tartışmaları

Festivalin açılış gününde 12 film seyirciyle buluştu. Panahi’nin Fransa’dan Oscar adayı olan “It Was Just an Accident”ı ve Ari Aster imzalı “Eddington” öne çıkarken, yapay zekânın sinemadaki rolü üzerine paneller yoğun ilgi gördü.

Ayvalık Uluslararası Film Festivali

Seyir Derneği ve Ayvalık Belediyesi işbirliğiyle düzenlenen Ayvalık Uluslararası Film Festivali, ilk gününde dolu dolu bir programla başladı. 12 filmin gösterildiği gün boyunca hem uluslararası prömiyerler hem de güncel meseleleri odağına alan söyleşiler dikkat çekti. Festivalin açılış gününde özellikle Jafar Panahi’nin Cannes çıkışlı ve Fransa’nın Oscar adayı olarak açıklanan “It Was Just an Accident” filmi ile Ari Aster’ın yeni filmi “Eddington” Türkiye prömiyerleriyle öne çıktı.

Günün sabahında festivalin Genç Sinema öğrencileri için Ayris Alptekin’in yürüttüğü kurgu atölyesi vardı. Öğrenciler, deneyimli kurgucunun tecrübelerini dinleyip sorularını yönelttiler. Ardından yapımcılar Nadir Öperli ve Atilla Yücer genç sinemacılarla buluşarak yapım sürecine dair ipuçları paylaştılar.

Ayvalık Uluslararası Film Festivali

Gösterimler sonrası yapılan söyleşiler, festivalin en canlı bölümlerinden birini oluşturdu. İlkay Nişancı’nın, 6 Şubat depremleri sonrası Hataylı gençlerin sınav sürecindeki mücadelelerini konu alan belgeseli “Zamanın Kıyısında Sınav” filmi büyük ilgi gördü. Yönetmen Nişancı ve yapımcı Hakan Fıçıcı seyircilerin sorularını yanıtlarken, “Belgesel sinema felaket karşısında ne yapar?” sorusu etrafında yoğun bir tartışma yaşandı. Aynı gün Türker Süer’in yönettiği “Gecenin Kıyısı” da gösterildi. Yönetmen, filmin çıkış noktasını “nefretin insanlığı yok etme tehlikesi” üzerine bir gazete haberinden aldığını belirterek, hikâyeyi kardeşlik ilişkisi üzerinden geliştirdiğini anlattı.

Ayvalık Uluslararası Film Festivali

Festival programında bu yıl yapay zekâyla üretilen filmler de özel bir yer tutuyor. Alkan Avcıoğlu filmi “Gerçek Ötesi” ve Vikki Bardot imzalı “Bir Başkasının Rüyası” Ayvalık’ta izleyiciyle buluştu. Bardot, filminin uluslararası prömiyerinin Ekim ayında Leiden Film Festivali’nde yapılacağını duyurdu. Avcıoğlu ise filmlerinde yapay zekâyı yalnızca hızlandırıcı bir araç olarak değil, izleyiciye yönünü kaybettiren bir anlatı stratejisi olarak kullandığını vurguladı. “Eğer yapay zekâyı sadece Hollywood benzeri filmler üretmek için kullanacaksak bunun bir yenilik getirmesi mümkün değil.” dedi.

Günün bir diğer önemli başlığı ise Panahi’nin “It Was Just an Accident” filmi oldu. Gösterim öncesi filmin Fransa’nın Oscar adayı olduğu açıklanınca salonda büyük bir heyecan yaşandı. Filmin kurgucusu Amir Etminan, “İran’da sinema yapmak cesaret ister. Sansüre rağmen en önemli şey güçlü bir hikâyedir.” diyerek seyirciye ilham veren bir konuşma yaptı.

Festivalde ayrıca “Penguen Dersleri”, “İki Dünya Arasında”, “Tavus Kuşu”, “Eraserhead” ve “Chuck’ın Hayatı” da izleyiciyle buluştu. Paralel etkinliklerde ise yapay zekâ ve yaratıcılık konulu panelde Tolga Karaçelik, Özgür Mumcu, Avcıoğlu ve Bardot farklı disiplinlerden bakış açılarını paylaştılar.

Ayvalık Uluslararası Film Festivali

ASKEV Sera’da gün Serra Yılmaz’ın “Bir Hikâye Anlatıcısı” başlıklı sohbetiyle başladı, akşam ise Hollandalı besteci Daan van den Hurk’un canlı müzik eşliğinde “Bir Zamanlar Avrupa” gösterimiyle son buldu. Yılmaz, çok dilli bir yaşamın oyunculuğuna kattığı zenginliği anlatırken, van den Hurk sessiz sinema için beste yapmanın inceliklerini Ayvalık seyircisiyle paylaştı.

Festival, Ayvalık’ın farklı mekânlarında 21 Eylül’e kadar devam edecek. Gösterimler Vural Sineması, Fabrika Ayvalık, Kırlangıç Ayvalık ve ASKEV Sera’da gerçekleşiyor. Biletler 100 ila 220 TL arasında değişirken, ASKEV Sera’daki gösterimler ücretsiz olarak sinemaseverlere sunuluyor.

Başa dön tuşu