Sektör umutlu, fiyatlar artıyor, hurda teşviki ufukta görünüyor mu?

Trafikte her dört araçtan biri hurda yaşını aşmış durumda. Hurda teşvikinin yasalaşması durumunda, 2000 model ve daha eski araç sahipleri, sıfır kilometre araç aldıklarında bir defaya mahsus Özel Tüketim Vergisi’nden muaf olacaklar. Düzenleme, hem eski araçların trafikten çıkartılması hem de çevre kirliliğini önlemeyi hedefliyor. Piyasa temsilcileri hurda teşvikini dört gözle beklerken konuyla ilgili henüz yasal bir düzenleme ise gündeme gelmiş değil. Otomotiv uzmanları ise piyasayı üzecek haberi verdi: Bu sene hurda teşviki gelmesi zor. Takvimler 2028 mayıs öncesini işaret ederken, hurda teşviki söylentileri bile araç fiyatlarının yükselmesine neden oldu.
SEKTÖR UMUTLU
Geçtiğimiz günlerde, MHP’li vekiller tarafından Meclis’e sunulan hurda teşviki, piyasayı hareketlendirmeye yetti. Arabası olmayan ve hurda teşviki çıkınca satın almak isteyenlerin umutları ise yarıda kaldı çünkü henüz konuyla ilgili resmi bir adım atılmış değil. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Genel Başkanı Bendevi Palandöken, çevrenin korunması ve insanların daha konforlu araçlara binebilmeleri için Hurda Teşvik Yasası’nın yeniden çıkarılmasını istedi.
Henüz 3, 5 yıl öncesine kadar yolda görenlerin espri konusu yaptığı araçların fiyatları bile cep yakıyor. Tofaş serisi, Murat 124, Anadol’un piyasası bile 200 bin lirayı geçerken, asgari ücretli çalışan söz konusu araçlardan birini alması için iki yıl boyunca tüm maaşını biriktirmesi gerekiyor.
ESKİ ARAÇLAR TRAFİKTE
Konuya ilişkin konuşan İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Başkanı Hayrettin Ertemel, “Bugünkü şartlarda Maliye Bakanlığı sıcak bakmıyor. Hurda teşviki esasında sektör olarak yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Çünkü Türkiye’de şu anda eskiyen birçok araç var, bunların yenilenmesi lazım. Bunların hepsinin emisyon anlamında çevreye ciddi manada zararı olduğu gibi trafikte de bu araçların can güvenliği açısından bir sıkıntı oluşturduğunu düşünüyoruz” şeklinde konuştu.
ÖTV HEDEFLERİ
Otomotiv Uzmanı Erol Şahin ise hurda teşvikine yönelik şunları kaydetti: “ÖTV rakamları dün açıklandı. 800 milyar ÖTV hedefi olan bir devletin dış ticaret açığından ithalatı azaltmak için, gümrük vergileri getiren bir hükümetin tutup araç ithalatını patlatacak, dış ticareti büyütecek, vergi gelirini azaltacak bir işleme imza atması şu an için zor görünüyor.”
FIRSATÇILARA DİKKAT
“Belki seçim öncesinde zayıf bir ihtimal olsa da hurda teşviki getirilebilir. 2026 için de getirileceğini zannetmiyorum. Yani, önden şu araçlar gidecek, şu kadar indirim olacak derseniz bu aslında fırsatçıların ekmeğine yağ sürmektir. Fırsatçılar, hurda teşvikine gidecek olan araçları piyasadan toplamaya başlar. Vatandaşlar, 10 liralık aracı 20 liraya alıp takasa verecek ama kar elde edemeyecek.”
Hurda teşviki, 25 yaş üstü araçları trafikten kaldırmayı hedefliyor.
HANGİ ARAÇLAR DAHİL?
Teşvikten yararlanacak araçların Türkiye’de üretilmeleri şartı bulunuyor. Bu modellerden bazıları ise Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea ve Türkiye’de yeni üretilmeye başlanan VW Transporter.
[email protected]
Kaynak: Web Özel